Annonce

Der er i disse tider meget fokus på kroppen og sundhed. Der er mange veje at gå i det og det kan virke meget forvirrende, hvad man skal spise, hvordan man skal træne og hvor meget. Udover dette, har mange mennesker ikke tid i hverdagen til at fokusere så meget på disse emner, fordi der alt muligt andet at se til.

Der skal hentes og bringes børn, tages på arbejde, købes ind, betales regninger, deltage i sociale arrangementer osv. Derfor kan der også være en udfordring i at afsætte tid til at gøre noget ved et varigt vægttab. Hvad gør man så? Her ser vi nærmere på dette, og giver seks bud på, hvordan du kommer godt i gang med et varigt vægttab, som du i fremtiden kan blive rigtigt glad for.

Kickstart vægttabet hos Luuna Sommer

Hos ethvert menneske kræver et varigt vægttab motivation. Hvis din vilje og motivation ikke er der, er det næsten umuligt at gøre noget ved. Det kræver også stor selverkendelse, at nå dertil, hvor man synes, at man i det hele taget har brug for et vægttab. For, er jeg virkelig for tyk? Dette kan være en proces i sig selv, og der kan være mange gode grunde til at ville tabe sig.

Det behøver ikke at være noget æstetisk men derimod et spørgsmål om, at knæene er begyndt at drille og lide overlast over vægten, det kan være, at man gerne vil have mere energi til at lege med børnene eller i det hele taget bare gerne vil leve mere forebyggende i forhold til fremtidig sundhed og eventuelle sygdomme.

Uanset hvad, så er motivationen det, der skal drive dig til at gå i et varigt vægttabs kursus forløb. Luuna Sommer kan dog være en super god måde at kickstarte dit varigt vægttabs forløb. Luuna Sommer har selv prøvet på egen krop at være overvægtig og har derfor fuld forståelse for din situation. Hun har uddannet sig i ernæringsterapi i London og har derfor stor faglig ekspertise indenfor ernæring og vægt. På denne måde får du nogle gode og effektive redskaber, som du kan bruge fremover til dine daglige rutiner og gøremål.

Rådfør dig med din læge

Der kan være mange grunde til, at man er overvægtig. Derfor er der ikke én kur eller metode til vægttab, som gælder for alle. Det kan være, at du har en kronisk sygdom, der gør, at du tager noget medicin, som er vægtforøgende. Det kan også være, at du har det genetisk med dig og dermed har sværere ved at tabe dig end andre. Ligeså gør medicin mod psykiske lidelser noget ved vægten.

Alle disse faktorer kan spille ind i forhold til din måde at skulle gribe et varigt vægttab an og her kan det være en god ide at rådføre dig med din læge. Det kan både være om en snak om medicin og vægttab og ligeledes hvilken kost, der vil gavne dig. Ligeledes kan det gavne dig at tale om motion og hvilken type af motion, der måske er noget for dig.

Døjer du for eksempel med knæene og har slidgigt i knæene, kan det være en ide at gå til vandgymnastik eller svømning, hvor dine led og muskler ikke bliver overanstrengt, men hvor du samtidig får rørt din krop på en blid og skånsom måde. På en vandgymnastik hold kan du også lave bevægelser til musik, hvilket kan være meget motiverende, ligesom du følger en instruktør, der kender til en masse gode øvelser i vandet for hele kroppen.

Find en god gå makker

Når du skal ind i et varigt vægttab handler det først og fremmest om stabile, varige vaner i din hverdag. Det er de små skridt hver dag, der kommer til at tælle stort i den sidste ende. Her er der intet så godt som en god og stabil gå makker. Der er flere tjenester nu om dage, hvor man endda kan søge efter en gå eller løbemakker såsom bobbelberg.dk. Her kan du oprette en profil og søge efter lige den eller de personer, som du ønsker.

Dette selvfølgelig hvis du ikke allerede har en god kandidat for øje. Det kan også være en hel gågruppe, hvor I mødes en eller flere gange om ugen og går en rask tur. Gåture har forskningsmæssigt vist sig at have en hel række af gode helbredsfordele, hvor du får styrket hjerte-kar kredsløbet, det mindsker demens, depression, angst og stress, ligesom det sociale har en virkelig god gavnlig effekt psykisk. Det har nemlig også vist sig, at en af de vigtigste faktorer i forhold til at leve sundt og længe er kvaliteten af dine sociale relationer.

Derfor vil en gåtur være forskellig, alt efter om du altid går den alene eller sammen med andre. Ikke dermed være sagt, at det også kan være tiltrængt at gå alene. Har du en stresset hverdag, hvor du er meget på overfor dine kollegaer og børn, kan det være tiltrængt at gå alene. Sørg bare for at finde den gå stil, der passer dig allerbedst. Det vigtigste er her, at du får rørt dig og at det vil være en varig, stabil vane i din hverdag, for så viser resultaterne sig helt af sig selv.

Gå til madlavning

Der er mange spændende madlavningskurser, man kan gå på i aftenskole, private firmaer og i arbejdsregi. Her er der fokus på sund og nærende mad, der giver dig de kulhydrater, proteiner og fedt, som du har brug for. Derudover er der mange spændende opskrifter, som du kan blive inspireret af, og bruge fremover i dine madlavningsseancer i køkkenet.

Det er også noget, som hele familien kan have glæde af, så har du mand/kone eller/og børn, kan disse også få glæde af dine evner udi madlavningskunsten. At spise variereret er også et mantra, man kan gå efter og derfor er det ikke så slemt at spise noget, som du virkelig elsker, men synes, er lidt usundt. Så længe, du spiser med måde og varieret, så skal det hele nok gå.

Gå i fitnesscenter

Når du skal i gang med et varigt vægttab er der også en god ide i, at få nogle faste og stabile rutiner, som følger dig  hverdagen. På denne måde bliver dine rutiner noget, der varigt holder ved dig og det er især dette, som vil give dig et stabilt og varigt vægttabsresultat. Gå i fitnesscenter med en ven eller veninde, så du bliver motiveret af at skulle afsted og vide, at der er nogen, der står og venter på dig.

Det kan gøre det hele meget nemmere og sjovere, når I kan gøre det sammen og kontinuerligt heppe på hinanden. I kan også tage tid på hinanden, sætte mål, som I løbende evaluerer og i det hele taget bare følge hinanden, så det bliver sjovere for jer begge.

Små skridt skaber varige resultater

Når du skal i gang med et varigt vægttab er der nogle, der når at gå helt sukkerkolde i det, fordi de aser og maser afsted og gerne vil opnå vilde resultater med det samme. Denne metode holder dog sjældent i længden. I stedet holder det, at du tager små skridt, hver dag.

Tag en gåtur rundt om bygningen, du bor i, eller kvarteret, hvor dit hus ligger. Gå til supermarkedet i stedet for at tage bilen eller tag cyklen på arbejde i stedet for bilen. Alt sammen noget, der giver pote i den sidste ende. Din krop vil elske dig for alle disse små skridt hver dag, for det vil føles mere overkommeligt.

Similar Posts